De cultuur van een organisatie wordt ook wel ‘de ziel van de onderneming’ genoemd. In essentie is het de manier waarop er in de organisatie gewerkt wordt en hoe er met elkaar wordt omgegaan. Kort gezegd is het de mindset van werknemers en management. Wat zijn de omgangsvormen, hoe worden beslissingen genomen, hoeveel waarde wordt er gehecht aan prestatie en hoeveel ruimte is er voor individualiteit?
Deze vaak onbewuste regels, afspraken en overtuigingen - gebaseerd op normen en waarden - bepalen niet alleen of iemand zich thuis voelt in een organisatie, maar ook hoe de organisatie functioneert. De bedrijfscultuur heeft immers ook invloed op prestaties en resultaten én op hoe de organisatie zich naar buiten presenteert.
Dé bedrijfscultuur bestaat echter niet. De meeste organisaties kennen subculturen, en ook tussen organisaties kunnen culturen aanzienlijk verschillen.
Een korte uitleg geven over wat bedrijfscultuur is, is dan ook een lastige opgave. In deze whitepaper wagen wij een poging door inzichten, voorbeelden en aanpak samen te brengen.