Een organisatie floreert als de strategische lange termijn doelen worden behaald. Maar hoe doe je dat? Een belangrijke pijler is talentmanagement: het herkennen, ontwikkelen en benutten van het unieke talent van je medewerkers.
Wat is talent?
Vraag tien personen naar de definitie van talent. Waarschijnlijk krijg je tal van afwijkende antwoorden te horen. Wij benaderen talent vanuit de positieve psychologie en beschouwen het niet als een vaardigheid, maar juist als een eigenschap of karaktertrek. Als min of meer vastliggende persoonskenmerken. Zo heeft iemand bijvoorbeeld talent om te kunnen plannen en organiseren, of het talent om besluitvaardig te kunnen zijn.
We hebben het dan over een persoonlijke aanleg die van nature al aanwezig is en die relatief makkelijk is te ontwikkelen. Ieder mens heeft ook specifieke eigenschappen die moeilijker te ontwikkelen zijn. Talenten die maar niet op willen bloeien, hoeveel liefde en aandacht je er ook aan schenkt.
Talentmanagement focust op het waarderen en ontwikkelen van de sterke eigenschappen van een medewerker, in de context van de organisatie en in het licht van de te realiseren organisatiedoelen en persoonlijke ambities.
Kies voor een positieve insteek
Traditioneel zijn veel organisaties ingericht vanuit afdelingen en functies en minder vanuit opgaven en rollen. Deze inrichting kan ten koste gaan van het werkplezier en de productiviteit van medewerkers. Sterke eigenschappen van teams en individuen worden bij deze benadering vaak te weinig benut.
Een positieve benadering kan het werkplezier en de prestaties van individuele medewerkers én de organisatie als geheel vergroten. Zoals bij een kind dat zijn eerste schreden zet. Elke aanmoediging helpt het kind letterlijk bij het zetten van de volgende stap. Zo verkent het stapje voor stapje zijn omgeving. Een wereld die steeds groter wordt!
Waardering activeert medewerkers, stimuleert om op (zelf)onderzoek uit te gaan en om te groeien als professional.
Verleg de focus
Om medewerkers te laten excelleren, is het essentieel om de talenten van medewerkers te verbinden met rollen, taken en projecten. Dat gaat verder dan medewerkers inzetten op basis van kennis en ervaring. Het vraagt oog voor de (soms nog onontwikkelde, intrinsieke) talenten en voor de behoeften van medewerkers, zodat teams en individuen kunnen renderen én met plezier werken.
Talentmanagement vraagt dan ook om een andere manier van leidinggeven. Met een managementstijl die gericht is op contact, aandacht en dialoog. Het gaat om doorvragen op wie iemand werkelijk is, het spotten van zijn unieke talenten, het in kaart brengen van zwakke en sterke punten, het blootleggen van valkuilen en het expliciteren van ambities. Aandacht en waardering te tonen voor de mens achter de functie!
Die benadering is ook essentieel tijdens de huidige, onzekere, economische omstandigheden, waarin organisaties vanwege economische risico’s minder snel mensen aannemen. Dat vraagt om strak managen en sturen van inkomsten en uitgaven, maar ook om het maken van de juiste keuzes bij het aannemen, inzetten en doorontwikkelen van mensen.
Enerzijds kost dat doorontwikkelen tijd, waardoor het ontwikkelen van talent in tijden van crisis al snel gezien wordt als een te schrappen kostenpost. Toch is een investering in medewerkers nu een slimme zet, omdat veranderingen van markten, producten en diensten sneller veranderen dan ooit en medewerkers mee moeten ontwikkelen. Hoe?
Vraag medewerkers om zelf na te denken over hoe zij optimaal kunnen, willen en gaan bijdragen aan het collectief en aan het resultaat. Dat vergroot het commitment en dat is weer goed voor de persoonlijke en organisatorische effectiviteit en productiviteit op de korte en lange termijn.
Talentmanagement strategisch inzetten
De HRM-strategie is een afgeleide van de missie, visie en doelen van een organisatie. De Human resource development (HRD) strategie is een essentieel onderdeel van de HRMstrategie en wordt gevoed vanuit de strategische personeelsplanning. Daarin bepaal je welke medewerkers en kwaliteiten nu en in de komende jaren nodig zijn om de beoogde organisatiedoelstellingen te behalen, breng je in kaart welk potentieel je al in huis hebt én hoe je managers en medewerkers verder ontwikkelt.
Via talentmanagement vertaal je de belangrijkste business- of organisatiethema’s naar kwantitatieve en kwalitatieve personele behoeftes van de organisatie. Die verbind je met de talenten en behoeften van medewerkers. De uitkomst daarvan vormt de basis voor het samen maken van individuele, team- en organisatieontwikkelingsplannen. Talentmanagement is daarmee een belangrijke positieve factor in het behalen van strategische doelstellingen. Het levert de brandstof waarmee een organisatie blijft innoveren en groeien. Het geeft medewerkers en leidinggevenden zelfinzicht, richting en overzicht.
Het HR-thema van de toekomst
Jongere generaties staan namelijk meer stil bij hun persoonlijke wensen en verlangens. Deze groep stelt zich vaker de vraag of er ruimte is voor leren en persoonlijke ontwikkeling bij een werkgever. Hoe blijft deze job interessant voor mij?
Organisaties die inspelen op deze ontwikkeling, HRD centraal stellen en dit verbinden met zowel organisatiestrategie als persoonlijke ontwikkelbehoeften, zullen in staat zijn om jonge medewerkers te boeien en te behouden. En dat spreekt zich rond. Het is essentieel voor je employer branding en voor je vermogen om de juiste mensen aan te trekken. Daarmee is talentmanagement uiteindelijk broodnodig voor een gezonde bedrijfsvoering.
Talentmanagement als succesfactor
Over talentmanagement wordt veel gezegd en geschreven. Steeds meer organisaties beseffen dat het onderwerp prioriteit heeft.
Talent heeft namelijk ruimte nodig om tot wasdom te komen. Dat is een proces van vallen en weer opstaan. Het is geen sprint maar een marathon. Resultaten zie je dan ook pas na verloop van tijd.
Voor het ontwikkelen en implementeren van een talentmanagement strategie is het van belang om eerst de belangrijkste business- en ontwikkelthema’s binnen je organisatie te benoemen. Vervolgens vraagt het om oprechte verbinding met die thema’s door organisaties, afdelingen en teams en medewerkers. Dat vraagt om de wil, de moed en het vermogen om op alle lagen van de organisatie kritisch naar zichzelf te kijken. Om uit te durven gaan van (eigen) kracht en om die interne krachtbron te lokaliseren, te verbinden, te ontwikkelen en in te zetten. Alleen dan wordt talentmanagement succesvol, dwars door de crisis heen.