“De interesse in de ander is de rode draad die door mijn loopbaan loopt. Wat gaat er schuil onder al ons doen en handelen? Wat zijn iemands drijfveren? Heel graag begeleid ik mensen die daar achter willen komen. De volgende vraag staat altijd centraal. Hoe kom jij, met al je sterkten en zwakten, het beste tot je recht? Zonder dat het ten koste gaat van een ander!”
“De kiem is gelegd in mijn jeugd door mijn ouders. Als ik aan ze denk, komt altijd de uitdrukking ‘een groot hart hebben’ in me op. Mijn 85-jarige moeder is nog altijd scherp van geest. Helaas is mijn vader alweer vier jaar geleden overleden. Omzien naar de ander was heel belangrijk binnen ons gezin. Ik heb meegekregen dat je niet alleen voor jezelf leeft.
Mijn vader heeft 65 jaar stoffen voor klederdracht en huishoudtextiel verkocht in de gemeente Staphorst. Hij kwam bij mensen thuis, bouwde een relatie op met zijn klanten en was bij veel families zeer gezien en geliefd. Voor hem was het belangrijk om ‘er te zijn’ voor de ander.”
“Ik ben naar de Sociale Academie gegaan en heb daarna 20 jaar bij de reclassering gewerkt met justitiabelen, zoals dat heet. Binnen en buiten de gevangenismuren heb ik gevangenen en ex-gedetineerden begeleid in verschillende trajecten.
In die mannenwereld heb ik als jonge vrouw geleerd om mijn grenzen goed te bewaken. De reclassering was ook een goede leerschool voor het vinden van de juiste balans tussen ‘afstand en nabijheid’. Afstand is nodig om professioneel te blijven functioneren, nabijheid is belangrijk om betrokken te zijn op degene die ik begeleid.
Later ben ik als uitvoerende reclasseringswerker geswitcht naar een functie waarbij ik professionals in de organisatie ben gaan aansturen en coachen.”
“In mijn reclasseringswerk heb ik vaker mensen begeleid, die in hun functioneren belemmerd werden door een persoonlijkheidsstoornis of psychiatrische aandoening. Die problematiek speelt bij professionals die ik nu begeleid niet.
Toch hebben we allemaal onze sterkten en zwakten. Voor een gedetineerde en een manager speelt dezelfde vraag. Durf je een onderzoekende houding aan te nemen? De een is vastgelopen in het leven, de ander in zijn werk. Met zowel de gedetineerde als de manager zoek ik naar de wil om zich te ontwikkelen.
Bij FlowPeople leggen we de focus tijdens al onze ‘ontwikkeltrajecten’ daarom op de ‘onderstroom’: iemands palet aan overtuigingen, waarden, opgedane ervaringen en denkpatronen. Ik coach niet op gedrag, maar kijk juist naar de ondergrondse stroom, die aan het zicht onttrokken is. Waarom stagneert jouw ontwikkeling, waarom durf je niet te staan voor je mening, wat hindert je om progressie te maken in je carrière? Het gaat altijd om de verandering die bij de coachee van binnenuit moet komen.”
“Als reclasseringswerker had ik twee rollen. Enerzijds was ik hulpverlener, maar anderzijds rapporteerde ik aan Justitie. In wezen legde ik in die tweede rol verantwoording af aan de maatschappij. Zo’n zelfde ‘driehoek’ zie je ook terug bij FlowPeople. Ik coach of train een coachee in opdracht van de werkgever.
Een coachee of team wil het werkplezier terugkrijgen of effectiever en doeltreffender leren werken. Het gezamenlijke doel en belang is dat medewerker, team én organisatie profiteren. Dat is het grote verschil met een particuliere coach, die zich minder richt op de werksetting. Bij FlowPeople gaat het altijd om werkgerelateerde vraagstukken.”
“Het is een zinsnede uit een gedicht van Merel Morre. Ze heeft op ons verzoek 7 korte gedichten geschreven naar aanleiding van 7 kernwoorden die belangrijk zijn voor FlowPeople.
Mildheid richting jezelf is een belangrijke voorwaarde voor het vergroten van zelfinzicht. Als mens zijn we geneigd direct oordelen te vellen over de minder mooie kanten van onze persoonlijkheid. Zo’n oordeel, soms bijna een veroordeling, belemmert iemands ontwikkeling. Het vertroebelt en vernauwt je blik en kleurt je kijk op situaties.
Vandaar dat de woorden ‘Zacht maar af’ zinspelen op ‘Zwak maar af’. Wees lief voor jezelf! Heb zelfcompassie. Wie ‘zacht is’ naar zichzelf, is kneedbaar en buigzaam. Pas dan is zelfinzicht en ontwikkeling mogelijk.”
“Onze doelgroep zijn professionals en managers op mbo+, hbo- en academisch niveau. Ons aanbod bestaat uit drie pijlers: onderzoeken, ontwikkelen en opleiden. Denk bij onderzoeken aan verschillende assessments, bij ontwikkelen aan coaching, teamontwikkeling en intervisie en ten slotte bij opleiden aan onze academie voor talent en leiderschap.
In al onze programma’s staan persoonlijke ontwikkeling, persoonlijk leiderschap en leidinggeven aan (ver)anderen centraal. FlowPeople werkt vanuit de positieve psychologie en we hanteren een waarderende benadering. Waar gaat je energie naar toe, waar gaat je hart sneller van kloppen? Wat is je kracht en hoe kan je die versterken?
Het gaat om jezelf leren ontdekken. Wat wil je en is dat een reële ambitie? Soms is zelfinzicht ook tot de realisatie komen dat persoonlijke doelen onhaalbaar zijn en dat vervolgens kunnen accepteren. Het is zinvol om na te denken hoe je als medewerker met specifieke talenten en kwaliteiten waarde kan toevoegen aan je organisatie. Om daarin te slagen, moet je eerst leiding leren geven aan jezelf. Pas daarna kun je andere wegen gaan verkennen of anderen aansturen.”
“Bijvoorbeeld via studie. Twee jaar geleden heb ik de basis- en de masteropleiding in de Transactionele Analyse afgerond. Dat is een interessante theorie over de persoonlijkheid van mensen, hun gedrag en communicatie.
Soms nodig ik vakgenoten uit en breng ik zelf een vraagstuk in tijdens intervisie. Verder ben ik bestuurslid voor De Nieuwe Liefde Almelo. Dat is een centrum voor debat, studie en bezinning. We nodigen sprekers uit die lezingen houden over ethische, filosofische, maatschappelijke en levensbeschouwelijke onderwerpen. Helaas ligt dat door Covid-19 stil.
Verder ben ik een fervent lezer. Van de krant en romans tot studieboeken over mijn vakgebied. Voor mij is het belangrijk om al die input uit studies, intervisies en lezingen te bespreken met collega’s en binnen mijn gezin. Hoe kijkt een ander aan tegen een bepaald onderwerp? Zo houd ik een ‘open mind’.
Vragen blijven stellen, goed luisteren en doorvragen, vormt de essentie van mijn werk. Verder is observeren belangrijk. Hoe zit iemand erbij? Wat zendt hij aan non-verbale signalen uit? Ieder van ons heeft één tijd van leven. Dat is je leef-tijd. Volgens mij is het zaak om in de tijd die je gegeven is, je innerlijke kracht te ontdekken. Zowel in je privé als in je werkleven.”